شکست تلاش‌های سازمان ملل برای کمک به مشاغل خصوصی افغانستان

در ۱۴ ماهی که از سلطه طالبان بر افغانستان می‌گذرد، آمریکا یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار پول نقد به افغانستان داده است

سلطه طالبان بر افغانستان، باعث فرار سرمایه و مهاجرت گسترده کارآفرینان به خارج از این کشور شده است-Aref Karimi / AFP

اداره بازرس ویژه ایالات متحده آمریکا برای بازسازی افغانستان (سی‌گار) گفت تلاش‌ها برای ایجاد مشاغل خصوصی در افغانستان با استفاده از میلیون‌ها دلار کمک نقدی ایالات متحده، به‌دلیل پیروی نکردن طالبان از قواعد بین‌المللی و دستورهای سازمان ملل شکست خورده است.

سی‌گار روز شنبه ۱۴ آبان (۵ نوامبر)، در یک رشته توییت اعلام کرد که تلاش‌های سازمان ملل از ماه فوریه برای ایجاد یک مرکز مبادله بشردوستانه در افغانستان که به سازمان ملل و گروه‌های کمک رسان اجازه می‌دهد تا میلیون‌ها دلار کمک واشنگتن را به مشاغل خصوصی اختصاص دهند، شکست خورده است.

سی‌گار تاکید کرد بانک مرکزی افغانستان [که طالبان آن را اداره می‌کند] تا زمانی‌ که قادر به فعالیت مستقل نباشد، مانعی برای عملی شدن برنامه‌ها خواهد بود. در توییت سی‌گار آمده است: «ساختار این مرکز مبادله به گونه‌ای خواهد بود که وجوه را به‌طور کامل از مقام‌های طالبان دور می‌ز‌ند. هر چند که این تسهیلات قبل از اینکه بتواند فعالیت کند، نیاز به تاییدیه بانک مرکزی تحت مدیریت طالبان دارد.»

در ۱۴ ماه سلطه طالبان بر افغانستان، آمریکا با ارسال ۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار پول نقد به افغانستان، در صد فهرست کمک‌کنندگان به این کشور قرار داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بانک مرکزی افغانستان تحت کنترل طالبان است و این باعث شده است که جامعه جهانی به مستقل بودن این بانک باور نداشته باشد. نگرانی اصلی این است که پول‌های کمکی به افغانستان در اختیار طالبان قرار بگیرد و آن‌ها از این طریق حمایت شوند.

این در حالی است که با تسلط کامل طالبان بر افغانستان در نیمه اوت سال گذشته، بخش زیادی از مشاغل خصوصی که به کمک‌ نهادهای خارجی وابسته بودند تعطیل شدند.

هم اکنون، بسیاری از این مشاغل خصوصی در افغانستان ورشکست شده‌اند یا در آستانه‌ی ورشکستگی قرار دارند. حکومت طالبان تاکنون نتوانسته است که برای حمایت از بخش خصوصی اقدام کند.

هم‌زمان، «اتاق صنایع و معادن افغانستان» هشدار داد که تحریم‌های جامعه جهانی باعث ورشکستگی کامل صنعت نوپای افغانستان خواهند شد.

شیرباز کمین‌زاده، رئیس این اتاق، به ایندیپندنت فارسی گفت با روی کار آمدن طالبان، نقل‌وانتقالات پول از طریق بانک‌ها به افغانستان متوقف شده است و صنعت‌گران افغان باید از تحریم‌ها معاف شوند.

کمین‌زاده گفت: «ما نمی‌توانیم مواد خام شرکت‌های تولیدی را به کشور وارد کنیم. تنها می‌توانیم از ایران و پاکستان واردات و صادرات داشته باشیم. وقتی نتوانیم از طریق بانک‌ها پول به خارج از افغانستان منتقل کنیم، صنعت ما از بین می‌رود.»

کمین‌زاده تصریح کرد که بخشی از پنج هزار کارخانه تولیدی در افغانستان، به‌دلیل نیاز به ترمیم یا خریداری برخی از قطعات از بازارهای اروپا و آمریکا تعطیل شده‌اند.

برخی از صنعت‌گران افغان از جامعه جهانی به‌ویژه ایالات متحده آمریکا می‌خواهند که با اهدای بسته‌های کمکی از ورشکستی صنعت‌گران جلوگیری کند.

زلمی سعیدی یکی از مالکان کارخانه‌های تولید روغن خوراکی در شهرک صنعتی استان هرات است. او در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی تاکید کرد که بیش از هر زمان دیگری، صنعت‌گران به بسته‌های کمکی نیاز دارند تا دوباره روی پای خود بایستند.

زلمی سعیدی افزود: «برخی از درهای کارخانه‌های تولیدی بسته شده‌اند، ما نیاز به کمک جامعه جهانی داریم تا صنعت ما دوباره رونق بگیرد و ما بتوانیم تولید بیشتری داشته باشیم.»

افغانستان تحت سلطه طالبان به کشوری مبدل شده که فقر و گرسنگی در آن گسترده‌تر شده است و هیچ چشم‌انداز روشنی هم برای بهبود وضعیت اقتصادی این کشور به چشم نمی‌خورد. در حکومت طالبان به‌‎جای گماردن افراد متخصص بیشتر از آخوندها و ملاها استفاده می‌شود.

در همین حال، سلطه طالبان بر افغانستان، باعث فرار سرمایه و مهاجرت گسترده کارآفرینان به خارج از این کشور شده است. بسیاری از بازرگانان که در ۲۰ سال گذشته در افغانستان شرکت‌های کوچک و بزرگ تولیدی راه‌اندازی کرده بودند، از هراس انتقام‌جویی و اخاذی از طرف طالبان، افغانستان را ترک کردند.

هرچند رهبران طالبان مدعی‌اند که با سلطه این گروه بر افغانستان، زمینه سرمایه‌گذاری برای بازرگانان داخلی و خارجی در سراسر افغانستان فراهم شده است، اما نگرانی از بدتر شدن اوضاع امنیتی، اخاذی و افزایش مالیات از طرف طالبان، باعث فرار روزافزون سرمایه و بازرگانان از افغانستان شده است.

بیشتر از اقتصاد